Beleving van A-merk versus huismerk

Waar A-merken in het verleden vaak de 'lead' positie namen om zintuiglijke beleving op het product en op de winkelvloer te creëren, lijkt deze rol nu ook steeds vaker te worden opgepakt door het eigen merk. Een voorbeeld is de Botanical Boost productlijn van Etos eigen merk, welke met een fris design en trendy display is geïntroduceerd. De eigen merk producten en A-merk producten komen daardoor steeds dichter bij elkaar te staan in de gedachte van de consument. Een sterke voorkeur voor het A-merk blijft dan ook steeds vaker uit. In sommige gevallen lijkt de consument zelfs meer vertrouwen en feeling te hebben met een eigen merk. De reden is enerzijds dat 'de reden waarom' er voor het A-merk moet worden gekozen minder duidelijk is, en anderzijds dat het vertrouwen in het eigen merk groter wordt. Het is daarom belangrijk dat het uiterlijk en de inhoud van jouw merk en product zo uniek mogelijk zijn geprofileerd en op een zintuigelijke manier worden overgebracht aan de consument. Dit doe je met behulp van zintuigelijke beleving. Anders heeft de consument geen reden om voor jouw product te kiezen.

Neem bijvoorbeeld Etos Botanical Boost; Lime & Mint, en Rituals; Dao:

Afbeeldingsresultaat voor etos botanicaBron: EtosBron: Rituals

De zintuiglijke kenmerken van een merk of product noemen wij 'Sensory Icons'. Het is belangrijk dat nieuwe en bestaande A-merken investeren in het opbouwen van deze zintuiglijke kenmerken, waaraan consumenten het product of merk kunnen herkennen. Als het onderscheid door het merk niet duidelijk wordt gemaakt, kan de consument het onderscheid ook niet maken. Zorg daarom dat de Sensory Icons van jouw merk 'top-of-mind' zijn en blijven bij de consument. De zintuiglijke kenmerken zijn in iedere vorm van communicatie relevant, want informatie wordt meestal niet overgebracht door woord of taal, maar juist door beeld, sound, smaak, gevoel en de heerlijke geur van het product.

Wij verzorgen ook volledige retail belevingscampagnes en zintuiglijke evaluaties. Dit doen we voor vooraanstaande merken. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Laat het ons weten via: info@smartnose.nl




SmartNose, Databankweg 12, 3821 AL Amersfoort
E-mail: info@smartnose.nl, Telefoon: +31 33 461 7355
KvK: 30138314 BTW nr.: NL805475746B01


Algemene voorwaarden - Privacybeleid

Wij accepteren de volgende betalingsmethode

© 2023 Alle rechten voorbehouden