Offline beleving zorgt voor
online clicks
Steeds meer aankopen vinden tegenwoordig online plaats. Dat is op zich niets nieuws. Toch lijken wij massaal te vergeten waarom de consument tegenwoordig naar de winkel komt. Online clicks betekenen juist dat de offline beleving steeds belangrijker wordt. Waarom?
Nu de consument massaal online shopt, komt hij juist naar de winkel voor iets anders: voelen, zien, ruiken, proeven, horen en persoonlijke aandacht. Waar men in het verleden vooral naar de winkel kwam om te kijken wat er te koop is, komt men nu specifiek naar 'die' winkel waarvan ze al weten wat er te koop is. Dat is online van tevoren natuurlijk allemaal uitgezocht.
Het is daarom niet zozeer belangrijk om te laten zien wat het assortiment is. Dit is bekend. Het is belangrijk om het product, het merk en de community te laten ervaren en beleven. Veel merken sneuvelen niet omdat ze het online niet op orde hebben, maar omdat ze hun offline winkel zijn vergeten.
Bron: Albert Heijn
Die ontmoeting in de winkel gaat dus juist om de ervaring van het merk. Waarom zijn er dan nog steeds zo weinig winkels waar je daadwerkelijk persoonlijke aandacht krijgt? Waar naar persoonlijke voorkeuren gevraagd wordt en waar je het merk daadwerkelijk kan 'proeven'. Maak de zintuiglijke vertaalslag van jouw merk om relevant te zijn en te blijven voor consumenten.
Benieuwd naar jouw persoonlijke zintuiglijke voorkeur? Ontdek het hier